Середа, 4 Грудня, 2024

Дорога наша лікарня

Для всіх лохвицьких депутатів «потреби лікарні» – це як магічне заклинання. Яке зобов′язує їх йти в сесійну залу і голосувати. Так було на останній позачерговій сесії, коли дійшло навіть до смішного. Депутати змагалися «хто більше» запропонує накинути грошенят для лікарні. Глузуючи один над одним, а чому мовляв 700 тисяч, а не мільйон чи одразу не два. При цьому ані депутатська «група 14», ані провладна група не заморочувались питаннями. А скільки ж треба лікарні, щоб вже було достатньо?

Розбиратись, аналізувати, вникати, цікавитись, а як в інших громадах, ставити нарешті запитання головному лікарю – то ж не «царська» справа. Лікарня – то святе, всім доводиться звертатися, і ніколи ж не відмовлять, головлікар особисто опікуватиметься депутатом чи його родичами. Тому скільки лікарня запросить, стільки й проголосують.

Водночас, завдяки відкритим даним, сьогодні є всі можливості порівняти, які ж кошти інші громади витрачають на одне й те саме: охорону здоров‘я, освіту, громадський порядок і безпеку, комунальну сферу, утримання управлінських апаратів в громадах та інше.

Лохвицька громада витратила за останні 10 днів листопада – близько 24 млн грн

Гірко після ремонту по вул Горького в Лохвиці

Ми порівняли. Як у нас, а як у сусідів і приблизно таких самих як ми громадах витрачають кошти. Проаналізували дані за 10 місяців поточного року з публічного порталу Відкритий бюджет.

Доходи і витрати Лохвицької громади по напрямкам там виглядають так:

За 10 місяців загалом до бюджету Лохвицької міської ради надійшло 317 млн. грн. А було витрачено 339 млн.

На що ж Лохвицька громада витратила за 10 місяців 2023 року кошти?

  • Найбільше – 119 мільйонів, або 35,2% від всіх витрат, – на освіту (в цьому матеріалі ці витрати не аналізуватимемо);
  • друга найбільша стаття витрат – це і є охорона здоров′я. 51,8 млн. грн., або 15,3%. З цих 51,8 млн. 42, 0 млн. – витрачено на лікарню. І  9,8 млн. на поліклініку, амбулаторії, швидку (це теж дані Мінфіну на цьому ж порталі);
  • третя найбільша стаття витрат – це загальнодержавні функції, тобто грубо кажучи, зарплата управлінського персоналу в громаді. Вона складає 51,7 млн. грн., або 15,2%;
  • далі йде соціальний захист та соціальна допомога – 28,0 млн., або 8,3%;
  • житлово-комунальна сфера – 25,8 млн.грн., або 7,6%;
  • економічна діяльність – 24,0 млн., або 7,1%;
  • громадський порядок і безпека, куди найвірогідніше входять кошти, спрямовані нашим захисникам, – 22,7 млн., або 6,7%;
  • духовний та фізичний розвиток – 15,6 млн., або 4,6%.

Таку ж саму статистику Міністерство фінансів має і в розрізі всіх інших українських громад. І щоб не перенасичувати матеріал картинками по кожній з них, ми звели в одну таблицю цифри Заводської і Сенчанської громад, а також декількох інших громад Полтавщини, які мають приблизно таку ж кількість населення, як Лохвицька громада.

Табл. Доходи, витрати, кількість населення громад за 10 місяців 2023 року, та окремі напрямки витрат, в млн. грн. та у відсотковому значенні до загальної суми витрат

Таблиця дає досить цікаві цифри. І навіть аномальні, як у випадку з витратами на охорону здоров′я у Лохвицькій громаді. Жодна з подібних нашій громад не витрачає стільки громадських коштів на медицину. Тому що на сьогодні левову частину витрат лікарні отримують, самостійно заробляючи кошти. Застосовуючи механізм державних медичних гарантій. Набагато розвиненіше від Лохвицького КНП, Гадяцьке КНП сьогодні не навантажує бюджет громади своїм утриманням. І в той час, коли Лохвиця виділила за 10 місяців поточного року 51,8 млн. на охорону здоров′я, Гадяцька громада – лише 12,7 млн. Це при тому, що в Гадячі – набагато потужніша лікарня по кількості та якості обладнання, по кількості наданих послуг. Навряд чи лохвичани можуть сьогодні похвастатися рівнем медицини в своїй громаді. Йдеться не про кваліфікацію лікарів, а саме про перелік та якість наданих послуг та якість адміністрування медзакладів. (Так як в 51,8 млн. грн. – левова частка кошти на КНП «Лохвицька міська лікарня», тому сьогодні увага саме їй).

Публічні дані Національної служби здоров′я проливають світло на те, чому так. В таблицях далі, інформація з дашборду НСЗУ “Звіт про доходи та витрати надавачів медичних послуг (окремі показники)”  за 1-й та 2-й квартал 2023 року (дані третього кварталу наразі недоступні).

Проаналізувавши ці цифри, ми бачимо, що по державній  програмі медичних гарантій КНП Лохвицька міська лікарня отримала за перше півріччя 2023 – го року 15 млн. грн. і 26 млн. з місцевого бюджету. 15 млн від держави – це одна з найменших сум, які отримали співмірні з нашою лікарні області. В в той самий час КНП «Гадяцька міська лікарня» – 67,0 млн. грн від НСЗУ і лише 4,6 млн. з місцевого бюджету. Ми навмисне навели дані по інших громадах, в тому числі по тих, які згадуються в нашій першій таблиці, щоб відкинути будь-які звинувачення в упередженості.

Фактом залишається те, що від початку медичної реформи – жодного дієвого адміністративного, депутатського, чи публічного контролю за фінансовим станом лікарні, за вибудовую конструктивної взаємодії з НСЗУ, за розширенням кількості медичних пакетів з придбанням відповідного обладнання, розвитком КНП  – НЕМАЄ. Це або безгосподарність, або – навмисне і штучно створена ситуація, щоб розподіл коштів на медицину в громаді залишався якомога довше ручним і непрозорим.

Без зміни підходу до організації медицини в громаді на якісно новій основі, створення Громадської ради при КНП у вигляді ручного і зручного органу, на який можна буде зіпхнути відповідальність за те, як функціонує лікарня – проблему не вирішить

Має бути глибинний аналіз проблеми, головний лікар має мати публічну стратегію розвитку КНП на кожний рік і на найближчу перспективу. Головний лікар має обгрунтувати і захистити  план витрат для її досягнення,  бути відповідальним і  підзвітним громаді по кожному пункту цієї стратегії. А також не призначатися, з формальним голосуванням депутатів за «свого», а передусім обиратися на відкритому конкурсі з розглядом запропонованої стратегії розвитку медзакладу.

Депутати можуть і далі лаяти «децентралізацію», не бажаючи користуватися її інструментами,  написати ще сотні пустопорожніх постів у фейсбуці чи записати купу відосиків, можуть і далі ставити рекорди по кількості зірваних сесій, а керівник громади може і надалі обіцяти і не виконувати обіцянок, а ще брехати прямо в очі і не червоніти.

Тільки це жодним чином не наближає громаду до появи в ній сучасного медичного обслуговування. А популізм, в який граються керівники громади і депутати, – коштує громаді дуже дорого. Всі зекономлені гроші сьогодні потрібні на фронті.

Єлизавета Сачура